frida testar:

att komma över en matfobi.

jag var väldigt kinkig med maten som barn. jag totalvägrade ost, ris, majs, tomater, sparris, gröt och säkert mycket annat som jag inte kommer på just nu. vi kan säga att min jämlike vad gällde mat var Håkan-bråkan, fick jag äta mig mätt på kokt potatis så var jag nöjd.
under åren har jag i alla fall lärt mig att tycka om nästan allt ovannämda, utom ganska många sorters ost och så gröten, som vi ska ägna oss åt idag. jag vägrade bestämt om det bjöds på gröt och det absolut värsta jag kunde tänka mig var risgrynsgröt (ris och gröt, dubbel fasa).
sent igårkväll kom jag iallafall på att det nog var dags att våga prova... imorgon. vilket innebar att det var dags idag. yes sir, i morse kokade jag havregrynsgröt och det var faktiskt ätbart. framför allt blev jag väldigt mätt, och stod mig utan problem fram till lunchen. gott? nja... jag vänjer mig nog.

risgrynsgröten då? nej snälla nån, nu har jag varit äventyrlig så det räcker åtminstånde året ut.

häppore.


Kommentarer
Postat av: D

Skolans gröt är för mig ett bestående trauma. Hemma bjöds det inte på gröt över huvud taget då mina föräldrar ej tycker om sådant. Frågan är såldes: tyckte jag illa om skolans gröt eftersom det var budskapet hemifrån eller tyckte jag genuint illa om den? Oavsett vilket anser jag att min grötkvot i livet är fylld.

2007-11-12 @ 23:14:17
Postat av: Anonym

Risgrynsgröt är nog godast på korv. Inte korv-korv, utan plastkorv. Sån man köper alltså :P

Och jag vet hur det är att totalvägra att äta vissa saker. När jag var 13, och just hade börjat sjuan, läste min farmor upp innehållsförteckningen i leverpastej (som jag f.ö älskade) och jag brukar inte bli så äcklad av att veta vad det är jag äter (herregud, jag har ätit tunga), men hon förklarade så ingående vad bindväv var. Jag har fortfarande inte ätit leverpastej, 12 år senare. Det är illa.. Man kan inte både vara norrlänning och kinkig med maten, det går inte ihop. Men jag har bestämt mig för att efter nyår, då jävlar smäller det. Det här är inget 28 days later, eller 28 weeks later för den delen. Det här blir 12,5 years later :P
Men kom ihåg: risgrynsgröt på korv. Och ha en fruktansvärt bra dag!

2007-11-13 @ 08:11:59
Postat av: Tania

tycker du är duktig. jag och micke har haft heta diksussioner om man kan "lära" sig att gilla vissa saker vilket jag hävdar att man kan och du har bevisat. men han vägrar och lyssna på detta. Inte bra om vi får barn sen.. han får då hålla sig utanför när barnen börjar gnälla om saker de inte gillar fast de inte smakat på de..

good luck med gröten!

Postat av: frida

ha ha, jag slutade också att äta leverpastej efter att någon berättade vad det innehöll. LEVERpastej herregud, hur korkad var jag egentligen?

2007-11-13 @ 09:21:31
URL: http://fridur.blogg.se
Postat av: frida

tack tania, jag kämpar på!

2007-11-13 @ 09:22:26
URL: http://fridur.blogg.se
Postat av: Anonym

Korkad och korkad, söt och blåögd kanske :P

2007-11-13 @ 09:39:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback